ترفتالیک اسید: مروری بر بازار جهانی و داخلی

ترفتالیک اسید (PTA) جامدی پودری و سفید رنگ است که به صورت عمده صرف تولید پلی‌اتیلن ترفتالات یا به اختصار PET می‌شود. رزین‌های PET از پلیمریزاسیون PTA یا دی‌متیل‌ترفتالات (DMT) با مونو اتیلن گلایکول (MEG) به دست می‌آیند. DMT به نوعی می‌تواند جایگزین PTA در کاربردهای آن ‌باشد، اما اکنون اکثر واحدهای تولیدی از PTA برای تولید PET استفاده می‌کنند و همچنین بیشتر واحدهای جدید با خوراک PTA راه‌اندازی می‌شوند. استفاده از PTA از جنبه‌های مختلف به‌صرفه‌تر از DMT است و هزینه‌ی عملیاتی پایین‌تری دارد. در روش استفاده ازDMT، طی فرایند استریفیکاسیون، متانول به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که باید بازیابی شود و هزینه‌ی یوتیلیتی را بالا می‌برد. علاوه بر این، جرم مولکولی DMT (194.2 گرم بر مول) از PTA (166.1 گرم بر مول) بیشتر است، یعنی برای تولید یک کیلوگرم PET به جرم کمتری PTA نیاز است. علی‌رغم این تفاسیر، DMT مزایایی نیز دارد که باعث شده است همچنان در بعضی مناطق استفاده شود. به عنوان مثال، حلالیت DMT بیشتر است و به دمای عملیاتی کمتری نیاز دارد. در روش استفاده از PTA، تتراهیدروفوران (THF) به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که مشکل خاصی برای جداسازی ندارد و اکثر واحدها اکنون واحد بازیابی THF دارند.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

در صورتی که عضو سایت هستید، وارد حساب کاربری خود شوید، در غیر این صورت ابتدا در سایت ثبت‌نام نمایید و سپس اشتراک تهیه کنید.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

متاسفانه شما اشتراک فعال ندارید، لطفا ابتدا اشتراک مورد نظر خود را تهیه/تمدید نمایید.

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!