گروه‌ تخصصی کاتالیست

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

تصور دنیای صنعتی مدرن بدون کاتالیست غیر ممکن است، چرا که؛ بیش از ۹۰ درصد مواد شیمیایی حداقل از یک مرحله­ ی کاتالیستی در فرآیند تولید عبور می­ کنند و ۲۰ درصد کل محصولات صنعتی دنیا در زنجیره ­ی تولید خود نیاز به کاتالیست دارند. کاتالیست ­های مورد نیاز صنایع پالایشی و پتروشیمی به عنوان کالاهای مصرفی در مجتمع ­های عملیاتی مختلف، همیشه به عنوان یکی از دغدغه­ های صاحبان صنایع از جهت تامین کیفیت و قیمت مطلوب، مطرح بوده است. به همین منظور طی سال­ های اخیر شرکت­ های متعددی در داخل کشور با توجه به شرایط سیاسی کشور و البته سرریز شدن پژوهش ­های صورت گرفته در دانشگاه ­ها با توجه به رشد تحصیلات تکمیلی و همچنین افزایش تعداد شرکت­های دانش ­بنیان، مدعی توان تولید کاتالیست ­های مورد نیاز صنعت شده ­اند. در این بین مشاهده شده است که علی رغم وجود شرکت­ های متعدد و مدعی در داخل کشور، همچنان کاتالیست­ های مورد نیاز مجتمع­ های پتروشیمی و پالایشگاهی از خارج از کشور وارد می­ گردد.

با توجه به وجود مجتمع ­های بالفعل و بالقوه­ ی پالایشگاهی و پتروشیمیایی در داخل کشور، چیزی در حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزش مصرف سالیانه ­ی کاتالیست در ایران است. که سهم کاتالیست­ های پتروشیمیایی با توجه به تعدد و تنوع فرایندهای به کارگیری شده، تقریبا ۴۵۰ میلیون دلار در سال است. مجتمع ­های پالایشگاهی کشور نیز علی­ رغم ضریب پیچیدگی پایین و الگوی فراورش نامناسب، ۲۵۰ میلیون دلار در سال کاتالیست مصرف می­ نماید. آمار حاکی­ از آن است که از ۷۰۰ میلیون دلار ارزش بازار داخلی کاتالیست، تنها ۱۰ درصد آن توسط شرکت­ های داخلی تامین می­ گردد.

از آنجا که صنعت نفت و گاز کشور از حیث تامین نیاز خود به تکنولوژی ­های فرایندی (License)، کاملا وابسته به خارج از کشور می‌باشد، لذا نتیجتا صنعت کاتالیست نیز با توجه به وابستگی مستقیم به لایسنس ­های به کارگیری شده، وارداتی خواهند بود. به نظر می ­رسد، شرکت­ های دارای دانش ­فنی فرایندهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی در دنیا با گذر زمان و روند جهانی شدن (Globalization) با تشکیل شبکه­ های تولید و تامین اقدام به تقسیم کار نموده ­اند.

در واقع وجود ارتباط مستقیم بین دو بخش توسعه تکنولوژی فرایندی و توسعه تکنولوژی کاتالیستی و البته توجه به ماهیت این دو بخش که زمان ­بر و هزینه­ بر خواهند بود، می­ توان انتظار به توسعه صنعت کاتالیست در کشور داشت. با توجه به بازارهای رقابتی موجود در جهان در هر رشته صنعت و بالتبع صنعت کاتالیست، نیاز است شناخت دقیقی از بازیگران اصلی این صنعت در دنیا بدست آورد. با توجه به وجود ارتباطات تنگاتنگ بین صاحبان فناوری فرایندهای پالایشگاهی و پتروشیمی و تولید و تامین­ کنندگان کاتالیست ­ها در زنجیره ­ی جهانی، باید تحلیل مناسبی از مدل همکاری­ ها و استراتژی­ های آینده ی این شبکه انجام داد تا بتوان توانمندی­ ها و ابزار لازم به منظور رقابت‌پذیری با این شبکه را در داخل کشور برای کاتالیست­ های اولویت­ دار کشور ایجاد نمود.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!