بررسی سودآوری زنجیره ارزش اتان تا پلی اتیلن در ایران

پلی اتیلن یکی از محصولات عمده صنعت پتروشیمی و یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور است. پلی اتیلن مهم‌ترین ماده در زنجیره ارزش اتیلن است و ۶۳ درصد از اتیلن تولیدی در جهان به انواع آن تبدیل می‌شود. اتیلن دومین ماده پر مصرف در بین محصولات پایه پتروشیمی است. در سال ۲۰۲۲ ظرفیت اسمی تولید اتیلن در جهان ۲۱۲ میلیون تن بوده و نرخ عملیاتی واحدهای آن حدود ۸۷ درصد گزارش شده است که به این ترتیب حدود ۱۸۵ میلیون تن اتیلن تولید شده است. ۳۸ درصد از اتیلن در جهان از خوراک اتان و ۳۷ درصد آن از خوراک انواع نفتا تولید شده است. LPG و متانول نیز دیگر خوراک‌هایی هستند که برای تولید اتیلن استفاده می‌شوند. ظرفیت تولید اتیلن در ایران ۷.۸ میلیون تن در سال است.

تولید اتیلن از اتان به علت تولید کمتر محصولات جانبی و هزینه پایین‌تر، اقتصادی‌تر است. همانطور که در شکل مشاهده می‌شود، در صورت استفاده از هزار تن اتان به عنوان خوراک، ۷۷۸ تن اتیلن، ۲۸ تن پروپیلن و ۱۹۴ تن سایر محصولات تولید می‌شود. این در حالی است که در صورت استفاده از هزار تن نفتای سبک و رافینیت به عنوان خوارک، ۳۳۶ تن اتیلن، ۱۵۶ تن پروپیلن، ۴۵ تن بوتادین و ۴۶۳ تن سایر محصولات (شامل بنزین پیرولیز، CFO و برش‌های گازی سبک) تولید می‌شود.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

در صورتی که عضو سایت هستید، وارد حساب کاربری خود شوید، در غیر این صورت ابتدا در سایت ثبت‌نام نمایید و سپس اشتراک تهیه کنید.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

متاسفانه شما اشتراک فعال ندارید، لطفا ابتدا اشتراک مورد نظر خود را تهیه/تمدید نمایید.

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!