عربستان: به دنبال تغییر راهبرد در صنعت پتروشیمی

میزان تولیدات پتروشیمی عربستان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰۰ میلیون تن بوده است که اتیلن با ۱۷ میلیون تن، بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۵، سهم مواد پلاستیکی و شیمیایی از سبد صادراتی عربستان بیش از ۵۰ درصد بوده که نشان دهنده­ ی توجه این کشور به صنعت پتروشیمی و توسعه­ ی هر چه بیشتر آن می ­باشد.

مسئولان عربستانی حساب ویژه ­ای بر توسعه ­ی صنعت پتروشیمی در این کشور باز کرده است که از آن جمله می ­توان به سرمایه­ گذاری شرکت نفتی آرامکو در ساخت دو مجتمع پتروشیمی صداره و پترو ربیق ۲  اشاره کرد.

پتروشیمی صداره به عنوان بزرگترین مجتمع پتروشیمی دنیا در یک فاز با ۲۶ واحد تولیدی شناخته می­گردد. خوراک این مجتمع پتروشیمی مخلوط اتان و نفتا می­ باشد و به واحد کراکر که به عنوان قلب پتروشیمی شناخته می­ گردد فرستاده می ­شود. در واقع این مجتمع تنها واحد پتروشیمی در میان کشورهای حوزه­ ی GCC می ­باشد که از خوراک نفتا برای واحد خود استفاده می ­کند و نتیجه­ ی آن سبد محصولات متنوع و با ارزش افزوده­ ی بالا می­ باشد.

شعاری که برای این مجتمع شیمیایی در نظر گرفته شده است عبارت game changer می­باشد، چرا که به دنبال تغییر شرایط بازار محصولات پتروشیمیایی و تکمیلی در منطقه می­ باشد. در واقع از ۲۶ واحد تولیدی این مجتمع ۱۴ واحد آن اقدام به تولید محصولاتی می نمایند که برای اولین بار است که در عربستان تولید می ­شوند.

چیزی که این واحد پیشرفته پتروشیمی را متمایز می­ سازد، پارک PlasChem آن می ­باشد. این پارک در منطقه­ ی شهر صنعتی جبیل دو با مساحت ۱۲ کیلومتر مربع واقع می­باشد. خوراک این پارک شیمیایی و پلاستیکی از پتروشیمی صداره و یا از دیگر واحدهای پتروشیمی تامین می ­گردد و به صورت انحصاری در اختیار این کارخانجات قرار می ­گیرد. به نوعی این پارک نقش صنایع تکمیلی را به طور بسیار شایسته ­ای ایفا می ­نماید.

آن چه که مدیران این پتروشیمی در این خصوص بیان کرده­ اند این است که این پارک شیمیایی و پلاستیکی، علاوه بر اشتغال افزایی بسیاری که به همراه دارد به بومی شدن تکنولوژی ساخت محصولات با کاربری نهایی(end use)، کمک شایانی خواهد کرد. در صورت کامل شدن این پارک، به اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم حدود ۲۰ هزار نفر منجر خواهد شد.

به نظر می­رسد با توجه به نوسانات قیمت محصولات commodity، این کشور حساب ویژه ­ای بر روی صنعت پتروشیمی خود و به خصوص توسعه ی محصولات Specialty که (خیلی تحت تاثیر قیمت نفت خام قرار ندارند)، باز کرده است.

 

لینک PDF یادداشت

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

یادداشت پیشنهادی
گزارش پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!