اکریلیک اسید: مروری بر بازار داخلی و جهانی

اکریلیک اسید (CH۲CHCO۲H) مایعی بی‌رنگ با بوی تند است و در واقع ساده‌ترین نوع کربوکسیلیک اسید غیراشباع می‌باشد که از یک گروه وینیل که مستقیما به انتهای کربوکسیلیک اسید وصل شده است، تشکیل می‌شود. این ماده با نام‌های دیگری مانند اسید پروپن، اتیلن کربوکسیلیک اسید، وینیل فرمیک اسید و پروپنوئیک اسید نیز شناخته می‌شود. اکریلیک اسید بسیار ناپایدار بوده و تمایل زیادی به تشکیل پلیمر دارد و به همین دلیل در مخازنی از جنس آلومنیوم، فولاد، شیشه و آهن ذخیره و از افزودنی های جهت جلوگیری از پلیمر شدن استفاده می‌شود. همچنین اکریلیک به دلیل نقطه ذوب نسبتا بالای خود در دمای ۱۴ درجه سانتی گراد منجمد می شود از این رو در فصول نسبتا سرد سال این محصول در مخازن ذخیره از فاز مایع به جامد تغییر حالت می دهد.

برای تولید اکریلیک اسید به طور معمول، روش‌های مختلفی وجود دارد که متناسب با هر یک، مواد اولیه متفاوتی به کار می‌رود. اکریلیک اسید اولین بار با اکسیداسیون هوا از آکرولین در سال ۱۸۴۷ تولید شد. پس از بررسی مسیرهای مختلف، این ماده طی ۵۰ سال گذشته در مقیاس صنعتی از طریق اکسیداسیون پروپیلن تولید می‌شود. این فرآیند به دلیل در دسترس بودن کاتالیست با فعالیت و گزینش‌پذیری بالا و قیمت نسبتا پایین مواد اولیه، اقتصادی‌ترین فرآیند جهت تولید اکریلیک اسید است. از این رو می‌توان اکریلیک اسید را به عنوان یکی از محصولات مشتق‌شده از پروپیلن دانست.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

در صورتی که عضو سایت هستید، وارد حساب کاربری خود شوید، در غیر این صورت ابتدا در سایت ثبت‌نام نمایید و سپس اشتراک تهیه کنید.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

متاسفانه شما اشتراک فعال ندارید، لطفا ابتدا اشتراک مورد نظر خود را تهیه/تمدید نمایید.

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!