با گاز مایع مازاد شرکت‌های پالایش نفت کشور چه می‌توان کرد؟

یکی از فرآورده‌های سبک پالایشگاه‌های نفت، گاز مایع یا همان LPG است که هم کاربرد حرارتی به عنوان سوخت و هم کاربرد خوراک برای تولید محصولات پتروشیمیایی دارد. چگالی این فرآورده که نوع پالایشگاهی آن حدود ۷۰% از بوتان و ۳۰% از پروپان تشکیل شده است، معادل نصف آب است. حمل و نقل گاز مایع به دلیل چگالی پایین آن نسبت به سوخت‌هایی مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره، مشکل و هزینه‌بر است. از این رو پالایشگاه‌های مرکزی کشور با مجموع تولید ۱ میلیون تن گاز مایع در سال و با وجود دوری از مرزهای صادراتی، بیشتر وظیفه تأمین نیازهای داخلی را دارند، هر چند که با گازرسانی به بسیاری از نقاط کشور، تقاضای داخلی گاز مایع کاهش یافته است و مازاد گاز مایع تولیدی، یا به مصرف داخلی پالایشگاه‌ها می‌رسد یا با هزینه بالا و سود کم، به خارج از کشور صادر می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا می‌توان استفاده مفیدتری از گاز مایع تولیدی در پالایشگاه‌های مرکزی کرد؟

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

در صورتی که عضو سایت هستید، وارد حساب کاربری خود شوید، در غیر این صورت ابتدا در سایت ثبت‌نام نمایید و سپس اشتراک تهیه کنید.

کاربر گرامی

دسترسی کامل به این محتوا برای اعضای ویژه VCMStudy در نظر گرفته شده است.

متاسفانه شما اشتراک فعال ندارید، لطفا ابتدا اشتراک مورد نظر خود را تهیه/تمدید نمایید.

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

نظرات

2 پاسخ

  1. با سلام و عرض ادب
    تخصیص LPG به بخض صنعت ذاتا دارای اشکال نیست. منتها موضوع مهم و کلیدی قیمت تخصیص داده شده به این صنایع است که به صورت یارانه ای است و این منجر به این می شود که موضوع “انحراف” جدی باشد و یارانه به جامعه هدف نرسد و توزیع منابع غیر بهینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت پیشنهادی
گزارش پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!