تولید برق در ایالات متحده: رقابت ذغال سنگ و گاز طبیعی

در سال ۲۰۱۶ گاز طبیعی ۳۴ درصد از سهم تولید برق را در کشور ایالات متحده به خود اختصاص داده و در حال حاضر در رتبه اول قرار گرفته است. ذغال سنگ نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است. نگاهی روندی به سهم گاز مصرفی جهت تولید برق در کشور ایالات متحده نشان می دهد که از اواخر سال ۲۰۱۵ به بعد سهم گاز طبیعی نسبت به ذغال سنگ افزایش پیدا کرده است.

بررسی­ ها نشان می ­دهد که روند افزایشی سهم گاز طبیعی در صنعت برق ایالات متحده ناشی از قیمت رقابتی بین ذغال سنگ و گاز طبیعی است که از سال ۲۰۰۵ به بعد موجب کاهش قیمت گاز  و نتیجتا افزایش تقاضای گاز طبیعی در بخش­ های مختلف از جمله نیروگاه های برق شده است.

نیروگاه ­های مبتنی بر گاز طبیعی در سراسر کشور ایالات متحده توزیع شده اند. هر ایالت به استثناء وِرمونت حداقل یک نیروگاه گازی دارد. در ۱۵ سال اخیر، حدود ۲۲۸ گیگاوات ظرفیت نیروگاهی در این کشور مبتنی بر گاز طبیعی به شبکه برق اضافه شده است. این در حالی است که تنها ۲۰ گیاوات نیروگاه مبتنی بر سوخت ذغال سنگ اضافه شده است. البته این نکته نیز ناگفته نماند که ۵۳ گیگاوات ظرفیت تولید برق مبتنی بر ذغال سنگ نیز در این مدت در ایالت ­های مختلف از شبکه خارج شده اند.

در شکل ذیل روند سهم ذغال سنگ و گاز طبیعی در تولید برق به تفکیک هر یک از مناطق ایالات متحده به خوبی اشاره شده است. بررسی این نمودارها نشان می ­دهد که تنها منطقه مرکزی (Midwest) سهم قابل توجهی از برق تولیدی خود را از ذغال سنگ تولید و عرض می نماید. هر چند در این منطقه نیز روند سهم ذغال سنگ در قیاس با گاز طبیعی در سال­ های گذشته نزولی بوده است. در منطقه شمال شرق، از سال ۲۰۱۱ به بعد سهم گاز طبیعی در سوخت نیروگاه از ذغال سنگ پیشی گرفته است. در منطقه غربی نیز رقابت شدیدی بین سهم هر یک از سوخت ها وجود دارد. هر چند در ۱۲ ماه­ی سال ۲۰۱۶ سهم گاز طبیعی نسبت به ذغال سنگ بیشتر بوده است.

مطمئنا رقابت بین ذغال­ سنگ و گاز طبیعی برای تولید برق، نقش کلیدی و مهمی را در تعیین قیمت برق مصرفی دارد. تغییر سوخت مصرفی نیروگاه ها از ذغال سنگ به گاز طبیعی، تاثیرات مهمی را نیز برای تولید، حمل و نقل و انبارش ذغال و گاز طبیعی در این کشور داشته است.

به منظور بحث و بررسی هر چه بهتر چرایی و چگونگی رقابت بین ذغال سنگ و گاز طبیعی در نیروگا­ه های برق کنفرانس انرژی EIA سال ۲۰۱۷ دارای یک نشست با عنوان رقابت ذغال سنگ و گاز طبیعی در نظر گرفته شده است. سرفصل مباحث مطرح شده در این نشست عبارت است از:

Technology for coal to natural gas conversions – 

Impact on the electric system dispatch order – 

The effect of lower coal demand on the railroad industry – 

این همایش در روزهای ۵ و ۶ تیر ماه (۲۶ و ۲۷ ژوئن) در واشنگتن برگزار خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر لینک را مشاهده کنید.

 

لینک PDF یادداشت

 

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت پیشنهادی
گزارش پیشنهادی
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!