گروه‌ تخصصی صنایع تکمیلی
رشته صنعت رنگ و رزین

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

رشته صنعت رنگ و رزین، که از آن تحت عنوان صنعت رنگ و پوشش نیز یاد می ­شود، از جمله صنایع وابسته به صنعت پتروشیمیایی می­ باشد و در ابتدا محدود به تولید رنگ­ های مصرفی ساختمانی بود که بعد ها انواع مختلف پوشش ­های صنعتی نیز بدان اضافه گردید. در ایران اولین واحد رنگ­سازی در سال ۱۳۱۸ اقدام به تولید رنگ­ های روغنی کرد که بر اساس روغن ­های گیاهی و پودرهای معدنی تولید می­ گردید و از سال ۴۱، اولین رنگ روغنی با رزین­ های سنتزی تولید گردید.
مرز مشترک میان صنعت رنگ و پوشش و صنعت پتروشیمیایی، در استفاده از رزین­ های سنتزی، حلال ­ها و همچنین برخی از افزودنی­ های دیگر به رنگ می­ باشد که از جمله محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمیایی می­ باشند. پوشش به طور عمده وظیفه ­ی محافظتی (Protection) و تزئینی (Decoration) را بر عهده دارد، البته وظایف دیگری نظیر ایمنی، عایق بندی، کنترل حرارت، نور، گرد و غبار و … نیز در برخی پوشش­ های با مصارف خاص دیده می­ شود.
در دنیا حدود ۴۵ درصد از پوشش ­های تولیدی جهت تزئینات و محافظت از ساخت و سازهای مختلف از قبیل خانه­ های مسکونی، آپارتمان ها، واحدها و واحدهای تولیدی، مصرف ­می­گردد؛ که از آن تحت عنوان پوشش ­های ساختمانی – تزئینی و یا به صورت خلاصه، ((رنگ)) نام برده می­ شود. همچنین ۴۰ درصد نیز جهت محافظت یا تزئینات محصولات تولیدی کارخانجات صرف می­ گردد؛ چرا که بدون داشتن پوشش­ های محافظ، عمر محصول تولیدی کاهش یافته و نگهداری بسیاری از محصولات صرفه ­ی اقتصادی نخواهد داشت.
بخش عمده­ی پوشش ­های باقی مانده که از آن­ها تحت نام ((پوشش ­های مصارف خاص[۱])) یاد می­گردد در مواردی نظیر: رنگ­ های ترافیکی (Traffic paints)[2]، پوشش های با کارایی بالا (High Performance) جهت استفاده در واحدهای صنعتی با شرایط عملیاتی سخت، پوشش ­های حفاظتی در سازه ­های دریایی، تانک­ های ذخیره سازی و … کاربرد دارد.
پوشش­ های مرسوم که از آن­ها تحت عنوان رنگ یاد می ­شود؛ مخلوطی از رنگ­دانه (Pigment) و ماده­ای که رنگ­دانه را درون خود حل می­ کند (معمولاً رزین) می­ باشد که این مخلوط توسط حلال ­های آلی و یا آب، رقیق می­گردد. همچنین بسته به نیازهای مختلف، افزودنی ­هایی بدان اضافه می­ گردد. البته تبدیل رنگ به پوششی مقاوم و با دوام نیازمند ۳ مرحله­ ی application، fixation و curving می­ باشد که در مجموع به این مراحل، شکل­ دهی فیلم (Film formation) گویند. حدود ۷۰ درصد از مواد اولیه ­ی در صنایع رنگ و رزین از ذخایر هیدروکربوری (نفت،گاز) و ما بقی آن از منابع معدنی استحصال می­ گردد.
به طور کلی مواد اصلی تشکیل دهنده ­ی رنگ و پوشش را به طور کلی می ­توان به ۴ دسته ­ی زیر تقسیم کرد:
فیلم تشکیل دهنده­ ی رنگ و پوشش (رزین)
رنگدانه
حلال
افزودنی ­های خاص
در نمودار زیر، درصد حجم مصرفی هر یک از مواد تشکیل دهنده­ ی رنگ و پوشش بررسی شده است: (بر اساس حجم مصرفی در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده) – در همین سال نزدیک به ۱ میلیون تن آب نیز در رنگ ­های آب پایه مصرف گردیده که در نمودار زیر لحاظ نشده است.

در چندین سال اخیر، جدیدترین تحول در صنعت رنگ و رزین در حوزه­­ی مسائل زیست محیطی بوده است؛ به گونه ­ای که تولید رنگ از نوع پایه حلال به انواع پایه آب که فاقد حلال ­های آلی است، سوق داده شده است. در سال ۱۹۹۴، ۶۰ درصد از بازار رنگ ­های ساختمانی متشکل از محصولات پایه آب بوده است و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از بازار رنگ­ های ساختمانی را به خود اختصاص داده است.

 

ذی‌نفعان

هر رشته صنعت را می­ توان به عنوان یک سیستم تصور نمود. چرا که هر رشته صنعت مشابه سیستم دارای خصوصیات مشخص و بارزی است:
۱. دارای هدف است.
۲. دارای اجزا و عناصر است.
۳. اجزا و عناصر در تعامل با هم هستند.
۴. دارای ساز و کار بازخوردی است.
رشته صنعت رنگ و رزین دارای لایه ­ها و بخش ­های مختلفی است. از آنجا که قصد اصلی وب سایت مرکز مطالعات زنجیره ارزش، تحلیل یکپارچه لایه ­های مختلف زنجیره ارزش نفت و گاز است، لذا به دنبال وجه اشتراک رشته صنعت رنگ و رزین با صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی خواهیم بود.
در ادامه ذی نفعان صنعت رنگ و رزین بررسی می ­گردد:

  • مجتمع­ های شیمیایی و پتروشیمیایی: نزدیک به ۷۰ درصد از مواد اولیه ­ی صنعت رنگ و رزین از منابع هیدروکربوری (نفت و گاز) بدست می­آید. تولیدات صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت مادر، تامین کننده­ی بسیاری از مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز در صنایعی همچون رنگ و رزین می­ باشد.
  • بنگاه های فعال در زمینه ­ی تولید رنگ­دانه: کشورمان ایران با داشتن معادن کلسیم کربنات و روی قادر به تولید انواع رنگ­دانه برای صنعت رنگ و رزین می ­باشد.
    بنگاه­ های فعال در زمینه ­ی تولید رنگ و رزین: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ تولیدکننده ­ی رنگ و رزین با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن در سال، مشغول به فعالیت می­ باشند.
  • سازندگان تجهیزات و ماشین آلات
  • بنگاه­ های مصرف کننده­ی رنگ و رزین: صنایع مختلفی نظیر ساختمان­ سازی، خودرو سازی، دریایی، لوازم خانگی، وسایل چوبی (مبلمان)، الکترونیکی، چاپ، بسته­ بندی، اسباب­بازی و … به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در ارتباط با صنعت رنگ و رزین می ­باشند.
  • عمده فروشان و خرده فروشان
  • کارگزاران (مالی، بازرگانی)

تشکل و سازمان ها:

  • انجمن صنفی تولید کنندگان رنگ و رزین: در سال ۱۳۴۹، هشت شرکت بزرگ تولید کننده رنگ کشور گرد هم جمع شدند تا با تشکیل یک مجمع صنفی جهت بهبود وضعیت رنگ کشور و رفع مشکلات خود اقدام نمایند. این مجمع ((سندیکای صاحبان صنعت رنگ سازی ایران)) نام گرفت و تحت پوشش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران قرار داشت و در سال ۱۳۷۳ به ((انجمن صنفی تولیدکنندگان رنگ ورزین ایران))، تغییر نام داد. امروزه این مجمع با ۴۰ عضو که شامل شرکت­ های بزرگ تولید کننده­ ی رنگ و رزین کشور می ­باشد، فعال می­ باشد.
  • انجمن صنفی تولید کنندگان رزین ایران (اصترا): بر اساس اساسنامه مصوبه در تاریخ ۷۵/۷/۲۲ در اولین جلسه مجمع عمومی، دو سیاست گسترش ارتباطات میان واحدهای تولید کننده تا حد تمامی رزین سازان کشور و افزایش قدرت و نفوذ در جهات مختلف بازاری، اقتصادی و فرهنگی، با هدف افزایش اعتبار اجتماعی این صنعت، در نظر گرفته شد.
  • انجمن صنایع همگن رنگ و رزین ایران
  • شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته به آن: تهیه مواد اولیه از داخل و خارج جهت تامین نیاز صنعت رنگ در کشور.
  • انجمن علمی رنگ ایران: این انجمن به همت تعدادی از متخصصان صنعت رنگ با هدف گسترش، پیشبرد و ارتقای علم رنگ و توسعه­ نیروهای متخصص در سال ۱۳۷۶ به ثبت رسید.
    شرکت ملی صنایع پتروشیمی (دفتر توسعه صنایع تکمیلی): این دفتر از اوایل سال ۱۳۸۱ با هدف حمایت، پشتیبانی و هدایت سرمایه گذاری آغاز به فعالیت نموده است.
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت

مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است که با همکاری ذینفعان نیاز است راهبرد­های اصلی صنعت در سه سطح:

  • تعیین جهت گیری­ های کلان توسعه
  • تعیین موضوعات استراتژیک صنعت
  • تعیین راهبرد­های صنعت

مورد بررسی قرار گیرد.

 

[۱] Special purpose
[۲] Traffic paints

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!