لاستیکها، پلیمرهای هیدورکربنی هستند که در زندگی روزمره انسانها نیز نقش قابل توجهی دارند. بیش از نیمی از تولیدات لاستیک جهان در تولید تایر خودروهای سواری و سنگین به کار برده میشود. علاوه بر آن، لاستیک در مصارف بهداشتی، الکتریکی و الکترونیکی، حمل و نقل، ساخت و ساز و سایر مصارف صنعتی مانند تولید کفش، تولید محفظهها و کانتینرهای بزرگ، کفپوشها، مواد عایق و برخی موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرند. از ویژگی برجسته لاستیکها، مدول الاستیسیته پایین آنها است. همچنین مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت عایق بودن آنها منجر به کاربردهای بسیاری در زمینه خوردگی میگردد. مثلا لاستیکها با اسید کلریدریک سازگارند و به همین دلیل لولهها و تانکهای فولادی با روکش لاستیکی سالهاست مورد استفاده قرار میگیرند. در یک دستهبندی کلی میتوان لاستیکها را براساس کاربرد در سه بخش قرار داد:
مصارف عمومی: شرایط عمومی، خواص مکانیکی و فیزیکی معمولی
مصارف صنعتی: شرایط صنعتی، مقاوم در برابر حلالها
مصارف مهندسی: شرایط خاص، مقاوم در برابر حلالهای خاص و تحمل حرارتی
از لحاظ منبع دستیابی، لاستیک ها به دو دسته لاستیک طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند. لاستیکهای طبیعی به دستهای از لاستیکها اطلاق میشود که از برخی گیاهان طبیعی در سراسر جهان از جمله آفریقا، جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی به دست میآیند. ساختار لاستیک طبیعی یا کائوچو، سیس- ۱ ، ۴- پلی ایزوپرن است و مولکولهای آن بر اثر کشش، بلوری میشوند، بدین ترتیب شکل مطلوبی از تقویت حاصل میشود. انواع لاستیک طبیعی به شرح زیر است:
- Ribbed smoked sheets
- Technically specified rubber
- Crepes
- Latex
- Epoxidized natural rubber
به طور کلی بازار لاستیکهای طبیعی در سه منطقه آسیا، آفریقا و سپس آمریکای جنوبی متمرکز شده است. آسیا سهم عمده تولیدات لاستیک طبیعی را در دنیا دارد.
لاستیکهای مصنوعی نیز در تولید محصولات و کامپوزیتها کاربرد وسیعی دارند. مهمترین لاستیکهای مصنوعی عبارتند از:
- Styrene-butadiene (SBR)
- Polybutadiene (PBR)
- Butyl (IIR)
- Ethylene-propylene/ Ethylene- Propylene- Diene
- Nitrile (NBR)
- Polychloroprene (CR) (neoprene)
لاستیکهای سنتزی به دو گروه واکنشپذیر و واکنشناپذیر دستهبندی شدهاند. مواد اولیهای یا تکپارهایی که به طور عمده در تولید لاستیکها مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:
- بوتادیان
- استایرن
- اکریلو نیتریل
- ایزوپرن
- ایزوبوتیلن
به طور کلی، به دلیل اینکه سهم قابل توجهی از محصولات مربوط به صنعت لاستیک در تهیه تایر و سایر قطعات خودرو کاربرد دارد، نوسانات بازار خودرو و تایر میتواند اثرگذاری زیادی روی تقاضا و در نتیجه بازار لاستیک در جهان داشته باشد. در کشور عزیزمان ایران نیز، چندین تولیدکننده تایر مشغول به فعالیت هستند که مواد اولیه همچون لاستیک طبیعی و مصنوعی را به محصول نهایی (تایر) تبدیل میکنند. این قسمت از صنعت، همچنان پتانسیل رشد دارد. چرا که حدود ۶۵% نیاز داخل به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین شده و مابقی آن وارداتی است. اما با نگاهی به حلقه ابتدایی این زنجیره، یعنی تولید لاستیک مصنوعی توسط پتروشیمیها متوجه خواهیم شد که بیش از نیمی از نیاز تولیدکنندگان تایر کشور توسط پتروشیمیها در داخل کشور تأمین میشود.
پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر پلی بوتادین رابر (PBR) و استایرن بوتادین رابر (SBR)، پتروشیمی بندر امام (ره) کائوچوی مصنوعی و پتروشیمی شازند نیز پلی بوتادین رابر تولید میکنند. پتروشیمی تبریز و قائد بصیر نیز ازجمله سایر پتروشیمیهای تولیدکننده انواع لاستیک هستند. ظاهرا پتروشیمی صدف عسلویه نیز تولید ESBR را در برنامه خود قرار داده است.
در مجموع به نظر میرسد که بخش قابل توجهی از نیاز داخل به مواد اولیه برخی از صنایع تکمیلی مانند صنعت تایرسازی در کشور، در گرو برنامهریزی پتروشیمیها و سایر بخشهای مسئول است تا بتوان با استفاده از ظرفیت تولید لاستیک و سپس تایر در کشور، از خروج ارز جلوگیری نموده و از تولید ملی حمایت نمود. البته سیاستهای قیمتگذاری، قوانین مالیاتی و سایر قواعد نیز باید با رفع موانع تولید همراستا باشد.
نگاهی به محصولات
لاستیکها به طور کلی به دو دسته لاستیکهای طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند. به طور کلی میزان مصرف جهانی لاستیک مصنوعی بیشتر از لاستیک طبیعی است. بازار لاستیکهای مصنوعی در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۹ میلیارد دلار برآورد شده که این مقدار تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید. دلیل رشد بسیار زیاد این صنعت، به رشد تقاضا در صنعت تایرسازی و سایر قطعات لاستیکی مرتبط است. استفاده از لاستیکهای مصنوعی در تایر منجر به کاهش وزن تایر و در نتیجه افزایش بهرهوری سوخت خودرو خواهد شد. در دستهبندی انواع لاستیک مصنوعی، عمده لاستیکهای سنتزی عبارتند از:
- Styrene-butadiene (SBR)
- Polybutadiene (PBR)
- Butyl (IIR)
- Ethylene-propylene/ Ethylene- Propylene- Diene
- Nitrile (NBR)
- Polychloroprene (CR) (neoprene)
لاستیک استایرن بوتادین (SBR) بیشترین میزان مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است. این لاستیک جهت تولید تایر به دلیل خاصیت جذب ضربه و مقاومت سایشی عالی آن استفاده میشود. علاوه بر آن، این لاستیک در تهیه چسبها، تسمه نقالهها، کفش و سایر مواد لاستیکی قالبی مورد استفاده قرار میگیرد. از نظر میزان رشد بازار، در سالهای اخیر NBR بیشترین میزان رشد را به نمایش گذاشته است. این لاستیک در مواردی که مقاومت در برابر روغنها مد نظر است، مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله این کاربردها، تولید شیلنگ، کابل، کمربند و قطعات خودرو است.
از نظر کاربرد نهایی، قطعات لاستیکی را میتوان به صورت زیر دستهبندی نمود:
- تایرها
- کفش
- دستکشهای لاستیکی
- انرژی و محصولات الکتریکی
- ساخت و ساز
- سایر کاربردها
تحلیل زنجیره ارزش
زنجیره ارزش صنعت لاستیک متشکل از حلقههای تأمین، تولید و فروش است. در بخش تأمین مواد اولیه این صنعت، بررسی مواد اولیه و مواد شیمایی مورد نیاز تولید لاستیک مطرح است. نهادههای این صنعت شامل برخی مواد جهت فرآیند کردن لاستیک و برخی حلالها، کاتالیست و مواد شیمیایی است. اصلیترین ماده اولیه تولید لاستیک مصنوعی، بوتادین است که عمدتا از برشهای چهارکربنه به دست میآید. برخی مواد دیگر مانند استایرن، اکریلو نیتریل، ایزوپرن و ایزوبوتیلن نیز ورودی این صنعت محسوب میشود.
تقاضای جهانی بوتادین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ با نرخ رشد حدود ۵% افزایش خواهد داشت. همچنین در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰% آن جهت تولید SBR، ۲۹% آن جهت تولید PBR و ۱۱% آن جهت تولید رزین ABS مصرف میشود.
به طور کلی، جهت تولید لاستیک، یک مرحله پلیمریزاسیون در حضور مونومرهای مورد نیاز و کاتالیزور انجام میشود. این فرآیند میتواند به روشهای مختلفی اعم از روش امولسیون یا استفاده از حلال آلی انجام شود. به عنوان مثال جهت تولید ABS، اکریلونیتریل، استایرن و بوتادین مورد نیاز است. اکریلو نیتریل از روشهای مختلفی تولید میشود. اما به طور متداول، از پروپیلن به دست میآید. استایرن نیز از اتیل بنزن حاصل میشود. به عنوان مثال دیگری از لاستیکهای مصنوعی، styrene butadiene rubber (SBR) که از مونومرهای استایرن و بوتادین به دست میآید. SBR سهم حدود ۳۷% از میزان تولیدات جهانی لاستیک مصنوعی را به خود اختصاص میدهد.
در نهایت پلیمر حاصله، شسته شده و فیلتر میشود و در ادامه به وسیله هوای گرم خشک میشود. درانتها، محصول لاستیک خشک شده به صورت ورقه در آمده و بستهبندی میشود. لاستیک تولید شده در این مرحله وارد کارخانههای تولیدکننده قطعات لاستکی میشود. پس از آن، مراحلی از قبیل مخلوط کردن (Mixing)، قالبگیری (Moulding) و تکمیل (Finishing) جهت تولید قطعه لاستیکی بسته به کاربرد نهایی انجام میشود.
در سال ۲۰۱۸، میزان تولید جهانی لاستیک ۲۹ میلیارد تن در سال بوده است. عمده تولید و مصرف لاستیک در دنیا، متعلق به آسیا است.
مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است تکمیل زنجیره ارزش لاستیکها در کشور با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای موجود، دور از انتظار نیست. با توجه به اینکه جایگاه صنعت لاستیک، جایگاه ویژهای در سراسر جهان است این صنعت از رقابتپذیری خوبی برخوردار است؛ توجه به آن حائز اهمیت بوده و به سادگی میتوان از بسیاری از رقبای منطقهای و حتی جهانی در این حوزه پیشی گرفت.
ذی نفعان
بررسی زنجیره ارزش لاستیکها به خصوص لاستیکهای مصنوعی نشان میدهد، علاوه بر تولیدکنندگان لاستیک و پتروشیمیها، برخی واحدهای دیگر مصرفکننده این مواد ازجمله تولیدکنندگان تایر نیز به عنوان ذینفع و بازیگر اصلی در این صنعت شناخته میشوند. به طور کلی، ذی نفعان صنعت لاستیک در کشور به شرح زیر است:
پتروشیمیها
مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک از جمله ABS، PBR، SBR، ESBR توسط برخی پتروشیمیهای کشور ازجمله پتروشیمی تبریز، قائد بصیر، بندر امام (ره)، تخت جمشید و شازند تولید میشود. البته متأسفانه گاها زنجیره ارزش تولید تمام مواد میانی جهت تولید لاستیک در کشور شکل نگرفته است.
تولیدکنندگان
همانطورکه پیشتر نیز ذکر شد، عمده لاستیک تولیدی در ساخت تایر به کار برده میشوند. بنابراین تولیدکنندگان تایر و سایر واحدهای تولیدی قطعات لاستیکی، کامپوزیتها و کفپوشها و موارد مشابه در زنجیره تولید لاستیک نقش پررنگی دارند. در ایران چند تولید کننده تایر وجود دارد که اسامی آنها به شرح زیر است:
- بارز
- دنا
- کویر تایر
- یزد تایر
- خوزستان
- البرز
- ایران تایر
- گلدستون
- پارس
- ایران یاسا
عمده تولید تایر در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی انجام میشود. اما با این وجود برخی از انواع تایر نیز وارداتی است.
واردکنندگان
حدود ۲۰% نیاز داخل به تایر توسط واردات تأمین میشود. بنابراین واردکنندگان تایر میتوانند تا حدی نقش تأثیرگذاری بر بازار لاستیک و تایر در ایران داشته باشند. علاوه بر آن، واردکنندگان سایر سایر قطعات لاستیکی نیز در این قسمت مطرح هستند.
تأمینکنندگان ماشینآلات
در فرآیند تولید لاستیک در پتروشیمیها و همچنین مراحل بعدی آن، از جمله ولکانیزه کردن لاستیک، پخت تایر، اکسترودر، خشککن و انجام آزمونهای کنترل کیفیت، نیاز به دستگاههای با کیفیت کاملا احساس میشود. عمدتا این دستگاهها و تجهیزات وارداتی هستند و شرکتهای مهندسی داخلی نصب و بهینهسازی آنها را انجام میدهند. البته تحقیقات حاکی از آن است که برخی واحدهای فناور داخلی در این قسمت موفق به تولید دستگاه های صنعتی شدند.
انجمنها و نهادهای مرتبط
علاوه بر وزارت صنعت، معدن، تجارت که نقش بسزایی در سیاستگذاریهای کلان این صنعت دارد، تشکلهای مختلفی نیز جهت بهبود و تکمیل زنجیره ارزش لاستیک در کشور مشغول به فعالیت هستند. از جمله این تشکلها میتوان به انجمن صنفی تایر ایران، انجمن تولیدکنندگان تایر، انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو و شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک اشاره کرد.
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک در سال ۱۳۶۷ و به منظور دستیابی به تکنولوژی ساخت قطعات لاستیکی در داخل کشور، جلوگیری از خروج ارز و تشویق سرمایهگذاری در صنایع داخلی با بهرهگیری از توان تخصصی مهندسان، محققان و ایجاد ارتباط عمیق میان صنعت و دانشگاه، به عنوان اولین شرکت ارائه کننده خدمات مهندسی، تحقیقاتی، آموزشی و اطلاع رسانی در صنایع لاستیک کشور، تأسیس شد. اهداف این شرکت عبارت است از:
انجام فعالیتهای تحقیقاتی در زمینههای بهبود و توسعهی فناوری تولید محصولات لاستیکی، به ویژه تایرانواع خودروهای سبک و سنگین
آموزش و ارتقاء سطح دانش کارشناسان و تکنیسینهای صنعت لاستیکسازی
مهمترین شرکتهای ذینفع و بازیگران صنعت لاستیک در دنیا عبارتند از:
- Exxon Mobil Corporation
- Sinopec
- The Goodyear Tire & Rubber Company
- Kumho Petrochemical Company
- Mitsubishi Chemical Holdings Corporation
مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است همگرایی و همکاری بازیگران و ذی نفعان این صنعت در کشور، جهت تدوین سیاستهای کلان ضروری است تا بتوان شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت شد.