گروه‌ تخصصی صنایع تکمیلی
رشته صنعت کود

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

رشته صنعت کود
کود دارای انواع بسیار مختلفی شامل: کوهای زیستی، کودهای شیمیایی، حیوانی، انسانی، کمپوست، گیاهی و سبز است که هر کدام دارای خصوصیات مختص به خود می باشد. از بین موارد ذکر شده، کودهای شیمیایی از تنوع و میزان مصرف بالاتری برخوردار هستند و وابستگی قابل توجهی از حیث تامین نهاده های تولید خود به صنعت نفت و گاز دارد.
معرفی تعدادی از کودهای شیمیایی معروف و کاربرد آن ها
فسفر: فسفر موجود در کودهای شیمیایی معمولا بصورت یون ها می باشد که فرم های قابل جذب فسفر هستند.
ازت: ازت بصورت های نیترات، یون آمونیوم و اوره قابل جذب گیاه است. اوره رایج ترین کود ازت در ایران است. اوره از ترکیبات آلی بشمار رفته و به همین فرم قابل جذب گیاه می باشد.
پتاسیم: کمبود پتاسیم بیشتر در خاک های اسیدی و خاک های شنی مشاهده می شود. اغلب کودهای پتاسیم در آب محلول هستند و نحوه اضافه شدن آن ها به خاک نقش زیادی در اثر بخشی کود ندارد. سولفات پتاسیم معمول ترین کود پتاسیم است که در زراعت بصرف می شود.
گوگرد: کمبود گوگرد در خاک هایی که بشدت در معرض شستشو قرار دارند مشاهده می شود. در این صورت می بایستی گوگرد را بصورت کود به خاک اضافه کرد.
عناصر کم مصرف: در خاک نواحی خشک، کمبود آهن، مس، منگنز و روی و در خاک های نواحی مرطوب، کمبود مولیبدن و کلر محتمل است. نکته مهم در مصرف کودهای عناصر کم مصرف، آن است که مرز بین میزان مورد نیاز و حد مسموم کننده گیاه بسیار باریک است. به عبارت دیگر مصرف زیاد این کودها باعث مسمومیت گیاه می گردد.
مخلوط: عناصر ازت، فسفر و پتاسیم بیش از سایر عناصر بعنوان کود مصرف می گردند. گاهی کود های تجاری را بصورت مخلوطی از عناصر فوق تهیه می کنند.
بازار صنعت کود
قیمت جهانی کودهای شیمیایی تابعی از عوامل مختلفی از قبیل قیمت حامل های انرژی، وضعیت عرضه و تقاضا، بهره برداری از طرح های جدید، وضعیت تولید واحد های موجود عوامل طبیعی (سیل، خشکسالی و…) و همچنین سیاست گذاری دولت ها می باشد.
کودهای شیمیایی مصرفی بطور عمده اوره، نیترات آمونیوم، فسفات آمونیوم و سولفات آمونیوم می باشند که با توجه به روند مصرف جهانی آن ها می توان گفت که اوره مهم ترین کود مصرفی در جهان بوده و بیشترین رشد مصرف مربوط به این کود است. در حال حاضر کشور چین بزرگترین تولیدکننده اوره در جهان می باشد.
کودهای شیمیایی تولیدی مجتمع های پتروشیمی، اوره، نیترات آمونیوم، دی آمونیوم فسفات و سولفات آمونیوم می باشند. با توجه به مطالعات انجام شده در سال های گذشته می توان اظهار نمود میزان انواع کود شیمیایی تولیدی صنعت پتروشیمی از روند افزایشی برخوردار می باشند.

 

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!