گروه‌ تخصصی صنایع تکمیلی
رشته صنعت پلاستیک

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

امروزه ترکیبات و محصولات پلاستیکی و لاستیکی جزئی از زندگی انسان‌ها شده‌اند و در ساخت اشیای مختلف، از وسایل خانگی و مورد مصرف عمومی تا ابزار دقیق و پیچیده پزشکی و علمی، به کار می‌روند. مهندسان و طراحان، پلاستیک‌ و لاستیک را به دلیل وجود ترکیبی از خواص متنوع، در مقایسه با سایر مواد مورد توجه قرار می‌دهند. تولید پلاستیک­‌ها از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده و تا کنون رشد چشمگیری در میزان تولید آنها مشاهده شده است. درسال ۲۰۱۴ میزان تولید سالانه حدود ۳۱۱ میلیون تن بوده و پیش‌بینی می­‌شود این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد تن در سال برسد.

پلاستیک‌ها در مهم‌ترین تقسیم‌بندی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

الف) ترموپلاست‌ها (پلاستیک‌های گرمانرم): پلاستیک‌هایی که در اثر حرارت نرم شده و در اثر از دست دادن حرارت، سخت می‌شوند. از مهم‌ترین ترموپلاست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلی الفین‌ها (پلی اتیلن و پلی پروپیلن)
  • پلیمرهای وینیلی (پلی وینیل کلراید، پلی وینیل استات، پلی وینیل بوتیرال)
  • پلیمرهای فلوئوردار (پلی وینیل فلوراید (PVF)، پلی تترا فلوئور اتیلن (PTFE)
  • پلی استایرن (PS)
  • پلاستیک‌های آکریلیکی
  • پلی آمید (نایلون ها)
  • پلی فرمالدئید (پلی استال)
  • پلی کربنات

ب) ترموست‌ها (پلاستیک‌های گرما سخت): منظور پلاستیک‌هایی است که برای اولین بار در اثر حرارت شکل پودری آنها به قطعه‌ای یک فیلم تبدیل می‌شود. اما این قطعه به علت وجود پیوندهای عرضی و شبکه سه بعدی؛ هرگز توسط گرما، مجددا ذوب نخواهد شد؛ ترموست‌ها دارای سختی بالا، سفتی، مقاومت در برابر حرارت و حلال‌های شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالایی هستند. ترموست‌ها بر خلاف ترموپلاست‌ها از لحاظ شیمیایی پایدار نبوده و فعالند و با گذشت زمان در آنها اتصالات عرضی ایجاد می‌شود. برای کاهش این مشکل، معمولا به ترموست‌ها مواد افزودنی از جمله: خاک اره، خاک رس، خاک چینی و الیاف پنبه اضافه می‌کنند.

  • رزین‌های فرمالدئیدی: فنل فرمالدئید (PF)، اوره فرمالدئید (UF) و ملامین فرمالدئید (MF)
  • پلی استرها
  • اپوکسی ها

 

 نگاهی به محصولات

پلاستیک­‌ها، مواد سبک، با دوام، ارزان و قابل اصلاحی هستند که میزان مصرف آنها به سرعت در حال رشد است. در اروپا، بزرگ‌ترین بخش استفاده از پلاستیک­‌ها به بسته­‌بندی (۳۹.۵%)، ساخت و ساز (۲۰%) و صنعت خودروسازی (۸.۶%) اختصاص دارد. سهم مصرف جهانی پلاستیک­‌ها نیز تقریبا با همین نسبت­‌ها صورت می­‌گیرد. علاوه بر آن، پلاستیک­‌ها در صنعت الکترونیک، کشاورزی و سایر مصارف مانند ورزش، کالاهای بهداشتی و سلامت نیز کاربرد دارند.

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مزایا و ویژگی­‌های منحصر به فرد پلاستیک­‌ها که منجر به استفاده روزافزون از آنها می­‌شود، می­‌تواند با وارد شدن آن­ها به محیط زیست، به آن آسیب­‌های جدی وارد نماید. دوام این مواد باعث می­‌شود مدت زمان باقی ماندن آن­ها در محیط بسیار طولانی بوده و تجزیه نشوند.

انواع مختلفی از پلاستیک­‌ها در کاربردهای مختلفی استفاده می­‌شوند. به عنوان مثال ویژگی مقاومت حرارتی، دانسیته و ساختار آنها به افزودنی­‌هایی که به آنها اضافه می­‌شود بستگی دارد. به عنوان مثال، پلی­ اتیلن، معمولا با دانسیته کم (LDPE) تولید می­‌شود. اما در برخی موارد نیز این ماده با دانسیته زیاد (HDPE) یا متوسط (MDPE) به بازار عرضه می­‌شود. متداول­‌ترین پلاستیک در جهان، پلی اتیلن است که حدود ۲۹% از تقاضای جهانی را بین انواع پلاستیک به خود اختصاص داده است. پس از آن پلی پروپیلن با سهم حدود۱۹%، قرار دارد. این مواد در بسته­‌بندی مواد غذایی و سایر مواد به کار برده می­‌شوند.

 

تحلیل زنجیره ارزش

زنجیره ارزش پلاستیک‌ها متشکل از حلقه‌های تأمین، تولید و فروش است. در مرحله تأمین، مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید پلاستیک‌ها، برخی مواد مانند اتیلن، پروپیلن، وینیل کلراید و استایرن از پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود. حدود ۴ تا ۶ درصد مصرف جهانی نفت جهت تولید پلاستیک‌ها اختصاص دارد. علاوه بر منبع مذکور، برخی از پلاستیک‌ها توسط سیستم biomass تولید می‌شوند که محصول آنها تحت عنوان بایو پلاستیک‌ها یا پلاستیک‌های زیستی شناخته می‌شود. سهم این مواد از بازار پلاستیک‌ها بسیار ناچیز و با سرعت کمی در حال رشد است. در ادامه، تولید پلاستیک‌ها با کاربردهای متنوع، نیازمند سایر مواد کمکی است تا محصول نهایی تولید شود.

برخی مواد شیمیایی مانند حلال‌ها، آغازگرها و کاتالیست‌ها دیگر مواد اولیه صنعت پلاستیک شناخته می‌شوند. کاتالیست‌های مورد نیاز معمولا بر پایه فلزاتی همچون روی، منیزیوم، تیتانیوم و آلومینیوم هستند. سپس، افزودنی‌هایی جهت بهبود فرآیندپذیری یا بهبود خصوصیات محصول نهایی اضافه می‌شوند. نقش این افزودنی‌ها معمولا بسیار پررنگ است و تنوع آنها نیز بالا است. هدف استفاده از این مواد معمولا ارتقای خواصی همچون انعطاف‌پذیری و دوام و مقاومت حرارتی است. همچنین در برخی موارد ممکن است افزودنی‌هایی جهت رنگی کردن محصول یا تکمیل آن استفاده شود. پرکننده‌ها نیز از سایر افزودنی‌هایی هستند که به دلیل کاهش قیمت یا اصلاح برخی خواص مانند رسانایی پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میزان افزودنی‌های مورد نیاز بر اساس نوع پلیمر و کاربرد آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است در تهیه PVC تا ۴۰٪ پلاستیسایزر (معمولا فتالیت) استفاده شود تا انعطاف‌پذیری مطلوب حاصل گردد.

پس از تولید پلاستیک، بسته به صنعت متقاضی این مواد و کاربرد، قطعات پلاستیکی می‌توانند به یکی از روش‌های زیر تشکیل شوند:

  • ۳D printing
  • CNC machining
  • Polymer casting
  • Rotational molding
  • Vacume forming
  • [Injection molding
  • Exrtusion
  • Blow molding

در انتهای زنجیره ارزش پلاستیک‌ها وارد یکی از صنایع بسته‌بندی، ساخت و ساز، الکترونیک، خودرو یا کشاورزی می‌شود.

در ایران نیز، زنجیره ارزش پلاستیک‌ها به صورت تقریبا کامل شکل گرفته است و علاوه بر تولید، صادرات هم صورت می‌گیرد. اما کالاهای با ارزش افزوده زیاد، چندان تولید نمی‌شوند و این محصولات با قیمت زیاد وارد کشور می‌شوند.
در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیون تن انواع پلیمر در کشور تولید می‌شود که بخشی از آن به صورت پلاستیک مصرف می‌شود. حدود ۶۰٪ این مقدار پلی‌اتیلن (حدود ۵ میلیون تن) است. انواع پلیمرهای دیگر نیز اعم از پلی‌پروپیلن، PVC، پلی‌استایرن و پلی‌کربنات توسط پتروشیمی‌های داخل کشور تولید می‌شوند.

 

ذی نفعان

صنعت پلاستیک به سبب کاربرد وسیع آن، دارای بازیگران زیادی است که تحلیل ذی نفعان آن را کمی پیچیده می­‌کند. تولیدکنندگان قطعات پلاستیکی بسیار متنوع هستند. محصولات این بخش از فیلم­‌های پلیمری ظروف یکبار مصرف، اسباب بازی و پلاستیک­‌های بسته­‌بندی متدوال تا مواد عایق و کامپوزیت­‌های پیچیده را شامل می­‌شود. اما همچنان تأمین‌کننده مواد اولیه تمام این موارد، پتروشیمی­‌ها هستند و مانند سایر صنایع پایین‌دستی و تکمیلی، شرکت­‌های بازرگانی و سازمان­‌ها و نهادها نیز جزو ذی نفعان این صنعت محسوب می­‌شوند. به طور کلی بازیگران اصلی صنعت پلاستیک به شرح ذیل است:

پتروشیمی­‌ها: پتروشیمی­‌ها به عنوان تأمین‌کننده مواد اولیه پلیمری مورد نیاز این صنعت به حساب می­‌آیند. پلی­ اتیلن، پلی پروپیلن، PET و سایر پلیمرهای مصرفی توسط این واحدهای تولیدی تامین می‌­شوند.

تولیدکنندگان قطعات لاستیکی: به سبب کاربرد گسترده محصولات پلاستیکی، یکی از مهم‌ترین بخش­‌های این صنعت، تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی محسوب می­‌شوند. قاعدتا به سبب اینکه سهم عمده­‌ای از محصولات پلاستیکی در بسته­‌بندی استفاده می­‌شود، اثرگذاری این بخش پررنگ­‌تر خواهد بود.

واحدهای بازرگانی: شرکت­‌های واردکننده و صادرکننده مواد اولیه و محصولات نهایی، از جمله بازیگران تأثیرگذار در این صنعت محسوب می­‌شوند. به گزارش امور صنایع وزارت صمت، سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن صادرات مصنوعات پلاستیکی از کشور صورت می­‌گیرد که بخش عمده آن به کشورهای همسایه صادر می­‌شود.

تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی: صنعت پلاستیک نیازمند بسیاری از تجهیزات صنعتی از خط تولید گرانول تا ماشین تزریق پلاستیک و سایر دستگاه­‌های مرتبط است. تولیدکنندگان و واردکنندگان این تجهیزات نیز می­‌توانند بر این صنعت اثرگذار باشند.

سازمان­‌ها و تشکل­‌ها: علاوه بر وزارت صنعت، معدن تجارت، شرکت ملی پتروشیمی ایران و اتاق ایران، برخی انجمن­‌ها و تشکل­‌ها در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. از جمله آن­ها می­‌توان به انجمن صنایع پلیمر ایران اشاره نمود. این انجمن در آذر ماه ۱۳۹۱ تشکیل شد. هدف اصلی ایجاد این تشکل، تعالی صنعت پلاستیک ایران در کلاس جهانی و همسو با اهداف کلان کشور تعیین شده که نقش آن به عنوان بازویی اجرایی و تصمیم ساز متخصص و امین در این صنعت تعریف شده است.

صنعت پلاستیک در جهان نیز دارای بازیگران فعال و تأثیرگذاری است. از جمله مهم‌ترین بازیگران جهانی این صنعت می­‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Lyondellbasell Industries N.V (Netherlands)
  • ExxonMobil Chemivals (U.S)
  • China National Petroleum Corporation (China)
  • INEOS (UK)
  • China Petroleum & Chemical Corporatin (China)
  • SABIC (Saud Arabia)
  • Ducor Petrochemicals (Netherlands)
  • Reliance Industries Limited (India)
  • Total S.A (France)
  • Braskem (Brazil)
  • BASF SE (Germany)
  • Repsol (Spain)
  • Borouge (UAE)
  • Formosa Plastic Group (Taiwan)
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!