گروه‌ تخصصی پتروشیمی
شمال شرق آسیا

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

شمال شرق آسیا

این منطقه شامل چهار کشور چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان است. جمعیت این منطقه چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون نفر تخمین زده می شود. بررسی ها حاکی از آن است که این منطقه سهم قابل توجهی از تولید و فروش محصولات پتروشیمیایی را داشته باشد. آمارها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۳، ۳ هزار و ۱۵۶ میلیارد یورو کل فروش محصولات پتروشیمیایی در دنیا بوده است که کشور چین با ۱۰۴۷ میلیارد یورو سهم ۳۳ درصدی در فروش کل محصولات پتروشیمیایی دارد. ژاپن و کره جنوبی نیز هر کدام به ترتیب ۱۵۲ و ۱۳۲ میلیارد دلار فروش محصولات پتروشیمیایی داشته اند.

در این منطقه از دنیا در سال ۲۰۱۴، ۱۴۹ میلیون و ۱۸۴ هزار تن محصولات پایه صنعت پتروشیمی تولید و مصرف شده است. به نوعی ۵۱ درصد از کل متانول تولیدی دنیا، ۳۷ درصد از اتیلن، ۳۵ درصد از پروپیلن، ۶۷ درصد از پارازایلن و ۴۴ درصد از بنزن در این منطقه از دنیا مصرف شده است.

در سال ۲۰۱۴، ۳۷ میلیون و ۱۰۴ هزار تن اتیلن در این منطقه تولید شده است که تمامی آن متکی به خوراک های مایع از جمله نفتا بوده است. کشور چین با تولید ۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تن اتیلن در سال ۲۰۱۴ در جایگاه اول بین کشورهای این منطقه از حیث تولید اتیلن قرار گرفته است. کره، ژاپن و تایوان نیز به ترتیب در جایگاه های دوم تا چهارم تولید اتیلن این منطقه قرار دارند. ۵۶ درصد از اتیلن تولیدی در این منطقه به گریدهای مختلف پلی اتیلن تبدیل شده است.

پروپیلن تولیدی در این منطقه در سال ۲۰۱۴، ۳۵ میلیون و ۴۹۱ هزار تن بوده است. دو روش کراکینگ با بخار و بازیابی جریان های پالایشگاهی هر کدام با ۵۷ و ۲۹ درصد سهم عمده ای را در تولید پروپیلن این منطقه عهده دار هستند.   دو محصول پلی پروپیلن و آکریلونیتریل هر کدام با ۶۱ و ۹ درصد بیشترین سهم را در میزان مصرف پروپیلن در این منطقه دارند. چین در سال ۲۰۱۴، ۲۱ میلیون و ۹۰۹ هزار تن پروپیلن مصرف کرده است.

بررسی ها حاکی از آن است که این منطقه از دنیا واردکننده متانول است. در سال ۲۰۱۴، ۳۸ میلیون و ۲۷ هزار تن متانول دراین منطقه مصرف شده است که ۳۰ میلیون و ۸۳ هزار تن از آن در همان منطقه تولید شده است و مابقی نیز از سایر کشورها از جمله منطقه خاورمیانه وارد شده است. نکته قابل توجه در منطقه شمال شرق آسیا و مخصوصا کشور چین، میزان حجم مصرف ذغال سنگ جهت تولید متانول و سایر فراروده های شیمیایی است. ۶۲ درصد از متانول تولیدی در این منطقه مبتنی بر متانول بوده است.

بررسی های مرکز مطالعات زنجیره ارزش حاکی از آن است که منطقه شمال شرق آسیا با محوریت کشور چین به عنوان بزرگترین قطب صنعت پتروشیمی در دنیا محسوب می شود و با توجه به سیاست های اتخاذ شده، در سال های اخیر این کشور تمرکز ویژه ای به منظور بهره برداری حداکثری از ذخایر ذغال سنگ به منظور تولید محصولات مختلف پتروشیمیایی داشته است.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!