گروه‌ تخصصی پتروشیمی
شبه قاره هند

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

شبه قاره هند

این منطقه شبه جزیره ای در جنوب آسیا و متشکل از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان است. جمعیت ساکن در این منطقه چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۶۶۲ میلیون نفر تخمین زده می شود. کشور هند به عنوان بزرگترین کشور در این منطقه در رتبه ۲۱ ام از حیث ذخایر نفت دنیا، رتبه ۲۲ ام از حیث ذخایر گاز و همچنین رتبه سوم در ذخایر ذغال سنگ دنیا قرار دارد.

در سال ۲۰۱۴، ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار تن پروپیلن در منطقه تولید شده است. ۶۱ درصد از پروپیلن تولیدی در این منطقه مبتنی بر روش های پالایشگاهی بوده است، ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تن در واحدهای کراکینگ بستر سیال (FCC) و ۸۵۵ هزار تن نیز در واحدهای پالایشگاهی جدید HSFCC بوده است. ۳۹ درصد از پروپیلن تولیدی نیز مبتنی بر روش با بازدهی پایین کراکینگ با بخار بوده است. ۹۷ درصد از پروپیلن تولیدی در این منطقه جهت تولید پلی پروپیلن مصرف شده است. تمامی پروپیلن تولیدی در این منطقه در کشور هند بوده است.

اتیلن تولیدی در این منطقه ۳ میلیون و ۸۵۷ هزار تن در سال ۲۰۱۴ بوده است که ۵۷ درصد آن مبتنی بر خوراک نقتا و ۳۲ درصد نیز مبتنی بر اتان بوده است. ۶۳ درصد از اتیلن تولیدی در این منطقه نیز به گریدهای مختلف پلی اتیلن تبدیل شده است. اتیلن اکساید و اتیلن دی کلراید (EDC) نیز هر کدام با ۲۱ و ۸ درصد در جایگاه های بعدی مصرف اتیلن در این منطقه قرار دارند. هند سهم ۹۸ درصدی در میزان مصرف اتیلن در این منطقه را دارا می باشد و پاکستان نیز ۲ درصد از اتیلن تولیدی را مصرف می کند.

منطقه شبه قاره هند، به عنوان واردکننده متانول محسوب می گردد و در سال ۲۰۱۴، ۲۰۵ هزار تن متانول تولید و ۱ میلیون ۱۶۴ هزار تن نیز وارد کرده است. ۳۷ درصد از متانول تولیدی به فرمالدهید و ۳۰ درصد به دی متیل ترفتالات (DMT) و ۱۰ درصد نیز به متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) تبدیل شده است.

این منطقه از دنیا ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار تن پارا زایلن، ۱ میلیون ۱۸۶ هزار تن در سال بنزن و ۳۱۱ هزار تن در سال بوتادین را دارا می باشد. تمامی پارازایلن تولیدی جهت تبدیل به پلی استر به ترفتالیک اسید تبدیل می شود. این منطقه ۶۳۸ هزار تن از بنزن تولیدی خود را به سایر محصولات پتروشیمیایی از جمله آلکیل بنزن، سایکلوهگزان و کیومن تبدیل می نماید و ۵۴۸ هزار تن آن را نیز به سایر کشورها صادر می نماید. جهت مشاهده اطلاعات بیشتر از صنعت پتروشیمی هند به گزارش ضمیمه شده مراجعه شود.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!