گروه‌ تخصصی پتروشیمی
اتحادیه اروپا

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا که متشکل از ۲۸ کشور اروپایی و با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت، به عنوان یک اتحادیه سیاسی و اقتصادی در قاره اروپا واقع شده است. اتحادیه اروپا ۱ درصد از ذخایر نفت، ۲ درصد از ذخایر گاز و ۵ درصد از ذخایر ذغال سنگ دنیا را در خود جای داده است. این در حالی است که این منطقه از دنیا سهم ۱۴ درصدی در مصرف نفت سالیانه دنیا و همچنین سهم ۱۴ درصدی در گاز دنیا را دارا می باشد. آمار فوق حاکی از آن است که این منطقه از دنیا علی رغم این که دسترسی به منابع هیدروکربوری کمتری دارد ولی حجم قابل توجهی از نفت و گاز دنیا در این منطقه مصرف می شود.

در سال ۲۰۱۴ این منطقه از دنیا ۱۹ میلیون و ۲۶۴ هزار تن اتیلن تولید کرده است. ۷۱ درصد از اتیلن تولیدی در این منطقه مبتنی بر نفتا می باشد. ۱۶ درصد نیز مبتنی بر گاز مایع (مجموع پروپان و بوتان) و تنها ۸ درصد آن مبتنی بر اتان بوده است. این آمار حاکی از آن است که این منطقه در قیاس با سایر مناطق دنیا از جمله آمریکای شمالی و خاورمیانه سهم کمتری از اتیلن تولیدی خود را از اتان تولید کرده است. در واقع اتحادیه اروپا با واردات نفت خام و تبدیل آن به برش نفتا، خوراک مورد نیاز واحدهای کراکینگ با بخار را تامین می نماید. ۵۸ درصد از اتیلن تولیدی در این منطقه به گریدهای مختلف پلی اتیلن، ۱۴ درصد به اتیلن دی کلراید (EDC) و ۱۱ درصد آن به اتیلن اکساید تبدیل می گردد.

پروپیلن تولیدی در سال ۲۰۱۴ در اتحادیه اروپا ۱۳ میلیون و ۶۶۸ هزار تن در سال بوده است. ۷۴ درصد از پروپیلن تولیدی در این منطقه مبتنی بر فرایند کراکینگ با بخار و ۲۲ درصد نیز بازیابی جریان های پالایشگاهی (واحد FCC) می باشند. ۵۹ درصد از پروپیلن تولیدی در این منطقه به پلی پروپیلن و ۱۴ درصد آن نیز به پروپیلن اکساید تبدیل می شود.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴، ۲ میلیون و ۴۳۴ هزار تن متانول تولید کرده است. ۴۷ درصد از متانول تولیدی مبتنی بر خوراک گاز طبیعی و ۴۶ درصد نیز مبتنی بر مایعات هیدروکربوری سنگین بوده است. در سال ۲۰۱۴ اتحادیه اروپا ۶ میلیون و ۷۹۱ هزار تن متانول مصرف کرده است و این نشان از واردکننده بودن این منطقه از جهت متانول است. فرمالدهید با سهم ۴۶ درصدی، بیودیزل با سهم ۱۳ درصدی و متیل ترشری بوتیل اتر نیز با سهم ۱۰ درصدی در رتبه های اول تا سوم مصرف متانول قرار دارند.

در سال ۲۰۱۴، ۶ میلیون و ۷۹۳ هزار تن بنزن در اتحادیه اروپا تولید شده است. ۵۹ درصد از بنزن تولیدی از برش های بنزین پیرولیز (PyGas) تولیدی در واحدهای کراکینگ با بخار و ۲۸ درصد نیز از برش های ریفورمیت (Reformate) تولید شده است. اتیل بنزن ۴۶ درصد و کیومن ۲۴ درصد از بنزن تولیدی در این منطقه را مصرف می نمایند.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!