گروه‌ تخصصی نفت‌ و گاز
پالایشگاه شهید هاشمی­ نژاد (خانگیران)

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

شرکت پالایش گاز شهید هاشمی­ نژاد (خانگیران) (SGPC)

اولین فعالیت اکتشافی در منطقه شمال شرق کشور در سال ۱۳۳۱ صورت گرفت که برای اولین بار در سال ۱۳۴۱ مخزن گازی شیرین شوریجه مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۵۲ با احداث یک واحد نم زدائی (واحد نم زدائی شوریجه و یا جمالی نیا) و خط لوله ۱۶ اینچی گاز تولیدی در این مخزن به شهر مشهد منتقل گردید.
بعد از آن با کشف میدان گاز ترش مزدوران در عمق ۳۷۰۰ متری عملیات احداث پالایشگاه گاز در سال ۱۳۵۴ در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۳۶۲ این واحد پالایشی به بهره برداری رسید.
شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد متشکل از ۵ واحد پالایشی و ۲ واحد نم زدائی گنبدلی و شوریجه می باشد. ظرفیت طراحی هر کدام از واحدهای پالایشی این شرکت ۳۴۶ و حداکثر ۴۰۰ هزار مترمکعب در ساعت (۵۸ میلیون متر مکعب در روز) و ظرفیت طراحی دو واحد نم زدائی نیز ۷،۶ میلیون مترمکعب در روز می باشد.
محصولات این مجتمع پالایشی شامل؛
با توجه به بالا بودن میزان گازهای سمی در گاز استحصالی از میدان مزدوران (۳،۵ درصد گاز H۲S و ۶،۵ درصد گاز CO۲) این پالایشگاه روزانه ۲۶۴۰ تن گوگرد تولید می ­نماید. شایان ذکر است در این پالایشگاه سه برش مایعات گازی به نام های:
  • S-300: مایعات گازی شیرین واحد نم زدائی شوریجه
  • S-400: مایعات گازی شیرین واحد نم زدائی گنبدلی
  • S-500: مایعات گازی ترش تولیدی در واحدهای پالایشی
تولید می گردد که این محصولات مایع:
۱. به عنوان سوخت دوم دیگ های بخار فشار قوی مصرف می ‏شود.
۲. به عنوان خوراک واحد تقطیر استفاده شده و به محصولات با ارزش تری تبدیل می‏ شود. (در جهت تبدیل و استفاده بهینه از مایعات گازی فوق الذکر دو واحد تقطیر نیز از در سال ۱۳۸۴ در این مجتمع پالایشگاهی تاسیس شده است)
۳. بخشی از آن نیز به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی جهت فراوری و توزیع تحویل می‏ گردد.
مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!