گروه‌ تخصصی نفت‌ و گاز
پالایشگاه تبریز (TZORC)

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

این پالایشگاه در سال ۱۳۵۶ با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز توسط شرکت UOP طراحی پایه و توسط شرکت SNAM-Progetti طراحی تفضیلی و احداث شده است. در سال ۱۳۷۱ نیز با تلاش متخصصان داخلی ظرفیت این پالایشگاه به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد. این شرکت پالایشی دارای ۱۵ واحد پالایشی جهت انجام فرایند تصفیه­ ی نقت خام و تبدیل آن به فراورده­ های نفتی و همچنین ۸ واحد سرویس­ های جانبی برای پشتیبانی از فرایند تولید می ­باشد.
در سال ­های گذشته به دلیل توقف کامل سوآپ نفت خام از کشورهای همسایه­ ی شمالی، نفت­ خام مصرفی این پالایشگاه از طریق خط لوله­ ی ۱۶ اینچی از میادین جنوب کشور دریافت می­ گردد. در این پالایشگاه علاوه بر نفتای سبک و سنگین، گاز اتان و بنزن نیز تولید و به عنوان خوراک پتروشیمی تبریز تحویل می ­شود.
این پالایشگاه نیز به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات خود با تاکید بر تولید بنزین استاندارد، سه واحد:

  • تصفیه­ ی نفتای سنگین
  • تبدیل کاتالیستی با احیاء مداوم (CCR)
  • استحصال بنزن (تقطیر استخراجی)

را طراحی و احداث کرده است. این مجتمع پالایشگاهی برنامه ­ریزی ­های لازم را به منظور اجرای بزرگترین طرح زیست محیطی در قالب چهار پروژه­ ی:

  • تصفیه ی نفت گاز (ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز)
  • استحصال گوگرد از فراورده­های تولیدی و بازیافت گازهای انتهایی گوگردسازی
  • بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل
  • گرانول­ سازی گوگرد

انجام داده است. شرکت نفت پالایش تبریز همچنین در آستانه­ی تولید روغن ­های صنعتی، روغن­ های دیزلی و بنزینی، تک گریدی و چند گریدی و ضد یخ به ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال می ­باشد.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش

آدرس : تهران، میدان تیموری، بلوار صالحی، برج فنـاوری شریف، طبقه 7، واحد 710، شرکت زنجیره ارزش نفت و گاز مهام

کد پستی: 1459965193

تلفن: 92002710-021

ایمیل: Info@VCMstudy.ir

گروه مدیریت زنجیره ارزش

مرکز مطالعات زنجیره ارزش یکی از مجموعه های وابسته به گروه مدیریت زنجیره ارزش (شرکت دانش بنیان زنجیره ارزش نفت و گاز مهام) می‌باشد. رسالت ما در این گروه بر این است که با ایجاد زیرساخت‌های تولید و مدیریت محتوا، و ارائه خدمات مشاوره مدیریت در مسیر کمک به توسعه یکپارچه، متوازن و پایدار صنعت نفت و گاز کشور گامی هر چند کوچک برداریم.

.Copyright © 2015-2023 VCMstudy.All rights reserved

سلام! خوش آمدید...
شما اشتراک فعال ندارید!